Genusdag

Idag har de varit genusdag i skolan, vilket jag tycker var roligt men samtidigt väldigt givande.
Det började med att vi fick lyssna på Magnus Betnér, känd standup komiker, har bland annat varit med i parlamentet^^
han var otroligt rolig men samtidigt allvarlig och gjorde föreläsningen väldigt intressant och rolig på samma gång.
han prata ju då självklart om genus och hur samhället ser på genus och så.
Det är ju dom här rollerna med man och kvinna och jämställdhet och så i olika saker.
Att kvinnor ska va hemma vid spisen och ta hand om hushållet, de säger många att de ligger i naturen men kmr spisen från naturen? nej, utan det är kulturen och inte naturen.
Genus har med hur man indentifierar sig själv, inte vilket kön man är född till utan hur man ser på sig själv.
alltså det är så styrt vårt samhälle att flickor ska ha rosa och vara pryda medans killar ska ha blått och vara vilda.
vfr kan inte en tjej klä sig i blått elr en kille klä sig i kjol? jo för de är inte så, det är fel i vårt samhälle.
men man ska väl för fan få ha på sig vad man vill och se ut hur man vill.
liksom redan från födseln så styrs de till att tjejer ska ha rosa och killar blått men jag tycker blått är snyggare än rosa så jag ska klä mitt barn i blått oavsett kön!
Jag själv är bara mig själv, ingen annan!
egentligen så tycker jag inget ska katigoriseras som speciellt tjejigt elr. speciellt killigt!
man tar de som man tycker är snyggt helt enkelt och man beter sig som man vill, inget mer med de.
ah, i alla fall så sen på eftermiddagen så var jag i studion menee jag var modell idag för en gångs skull:P och inte bakom kameran(a)
bilderna ligger på datorn i skolan och jag laddar upp bild när jag har tid!(a)
Puss<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0